Deel 1: Elohim-JHWH
In de komende 6 weken wordt de 2-delige studie over “Namen van God” geplaatst, met deel 1: “Elohim-JHWH” (in 3 tekstgedeelten) en deel 2: “El-Shaddaï” (in 3 tekstgedeelten).
In onze wereld is het hebben van een goede naam belangrijk. Dat staat voor kwaliteit, degelijkheid, betrouwbaarheid. De reclame wereld doet haar uiterste best toe werken aan een goede naam van een product. Daar worden miljoenen in geïnvesteerd. Hillary Clinton investeerde meer dan 1 miljard dollar, het mocht niet baten. Haar naam was te zeer besmet, blijkbaar toch meer dan die van haar rivaal Donald Trump.
Een goede naam ben je zomaar kwijt. Er wordt iets gesuggereerd, vervolgens gaat het proces werken van: ‘waar rook is is vuur’. Voor je het weet ben je je goede naam en faam kwijt en word je door het slijk gehaald. Het hebben van een goede naam is dus heel belangrijk. Tegenwoordig is een logo al vaak voldoende om positieve -dan wel negatieve- emotie op te roepen bij een naam of een product.
Velen zitten op FaceBook, daar delen ze al hun ideeën, inzichten, hoop en pijn. FaceBook laat zien wie je bent en wat je bezighoudt. Je maakt jezelf openbaar. De Heere God maakt Zich ook openbaar, laat iets van Zichzelf zien, we ontdekken Wie Hij is en Hoe Hij is wanneer we ons verdiepen in Zijn naam.
De naam van God
Veel mensen spreken over God en allerlei namen worden voor God gebruikt. Soms lijkt het of we ook namen voor God uit een andere Godsdienst zomaar kunnen inwisselen. De naam Allah betekent god, maar dat betekent niet dat Allah van de Islam dezelfde is als de God en Vader van onze Here Jezus. We willen daarom op zoek gaan in de Schrift, naar de wijze waarop daarin over God gesproken wordt en zo willen we Hem beter leren kennen, dat doen we dus aan de hand van Zijn Zelfopenbaring door middel van Zijn namen.
Het kennen van een naam houdt ook in dat we iets kennen van hem of haar die die naam draagt. In zekere zin is het gebruiken van een naam ook een vorm van invloed die je uitoefent op die ander. Noem ik de naam van iemand, dan zal die persoon opkijken, verschrikt misschien, bijvoorbeeld bij de stem van de meester op school die nu misschien een lastige vraag gaat stellen. Of blij en verwachtingsvol, bij het meisje dat de stem van haar vriend hoort.
Het noemen van iemands naam roept dus en reactie op, heeft invloed op die ander. Omdat naam en faam zomaar geschaad kan worden en we de goede naam van iemand zomaar te grabbel kunnen gooien moeten we voorzichtig zijn. Het noemen van de naam van God roept ook van Hem een zekere reactie op.
De Heere God zelf waarschuwt ons zelf, we kennen allemaal Zijn gebod: ‘Gij zult de Naam van de Heere uw God niet ijdel gebruiken’ (Exodus 20:7).
Het volk van God, Israël, de Joden, zijn daarvoor zo huiverig dat zij Gods naam niet gebruiken of uitspreken.
- Zij gebruiken omschrijvingen zoals:
- Elohim
- Hakadosj Baroech Hoe – De Heilige, Gezegend is Hij (in religieus-orthodoxe kringen)
- Adonai – mijn Heer; wordt gehanteerd bij plechtige voorlezingen (in gebeden etc.)
- Hasjeem – letterlijk ‘de Naam’; meest gebruikte versie in dagelijks, niet-plechtig
In Leviticus 24:11-15 staat dat de jongeman die ‘de naam lasterde’ op Gods bevel gestenigd moest worden. Schrijven en spreken over God moet dus met grote terughoudendheid en uiterst voorzichtig met groot respect en eerbied voor Zijn Naam. Noemen we Zijn naam, dan zal Hij opkijken, dan vragen we immers Zijn aandacht, dat mag, maar niet ijdel, niet zomaar.
Ik denk dat, hoe goed bedoeld ook, het onbeleefd is Gods naam niet te gebruiken, Hij heeft Zich nota bene zelf zo voorgesteld. Ik ben Henk Schouten, ik zou het niet leuk vinden als u me dominee noemt, of voorzitter of hem. Natuurlijk komt dat in sommige verbanden beter uit, maar ik ben Henk Schouten.
Wanneer we Gods naam noemen, dan drukken we daarmee uit Wie Hij voor ons is. ‘Ik ben die Ik ben’. Ik ben er voor jou, jij mag er zijn voor Mij.
Grootste opdracht
Daar hoort bij dat het kennen van God, van Zijn Naam, de grootste opdracht is voor de mensheid. Hosea schrijft in Hosea 4:1 ‘dat er geen kennis van God is in het land’. In vers 6 lezen we dan: ‘mijn volk is uitgeroeid omdat het zonder kennis is, omdat u de kennis verworpen hebt’. Hoe ernstig is dat, de kennis van God is verworpen, maar feitelijk heeft men God zelf verworpen.
De opdracht die wij, Christus belijdende gelovigen, hebben is tegenovergesteld, wij moeten ons uitstrekken om Hem beter te leren kennen. Paulus schrijft in Filippenzen 3:10 ‘opdat ik Hem mag kennen, en de kracht van Zijn opstanding’. De Heere Jezus zelf leert ons het allerbelangrijkste in Johannes 17:3: ‘Dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen’, de enige waarachtige God, en Jezus Christus Die U gezonden hebt’
God is geen naam maar een aanduiding, categorie
Het woord ‘God’ is geen naam. De meeste mensen denken en spreken zo over God en ook tot God. Zo mogen we ons zeker ook tot Hem richten, we zien dat b.v. in de Psalmen (74:1; 75:2 e.a.) Letterlijk betekent het woord god ‘verhevene’. Maar niet iedere verhevene is de God en Schepper die wij door de Heere Jezus onze Vader mogen noemen.
Moslims noemen hun god ‘Allah’. Hindoes ‘Visjnoe’; Vanuit het Boeddhisme horen we over Boeddha. Boeddha was geen god maar een mens. Gautama Boeddha of Siddhartha Gautama Boeddha (Sanskriet, Pali: Gotama Boeddha). Deze Boeddha was een spiritueel leider die volgens de historische wetenschap waarschijnlijk leefde van ca. 450 v.Chr. tot ca. 370 v.Chr. in Nepal en de volledige verlichting bereikte. Boeddhisme is meer een leer, een levensweg, dan een religie, er is geen god maar een opgaan in het grote kosmische al, de complete verstilling. Het Nirwana is de hoogste staat die een mens kan bereiken. Letterlijk betekent nirwana ‘uitgeblust’ of ‘onbeweeglijk’. Het einde van alle dingen, van alle aversie, alle begeerte, all verwarring etc.
Het woord God is dus net als het woord mens, of huis, of fiets, of dier. Het gaat om een groep, een categorie, er zijn veel mensen, huizen, fietsendieven en dus ook goden of wellicht beter godheden. Vervolgens kun je specificeren. Onze God, of Schepper God, of Israëls God, of de God van Abraham, Izak en Jacob. Daarmee maak je onderscheid tussen die éne God en de andere goden, godheden.
Maar ook de god van de Islam, of één van de vele goden van het hindoeïsme kun je bedoelen wanneer je het algemene woord god gebruikt. Men kan dus over god spreken, terwijl u denkt dat het om de Vader van de Heere Jezus gaat, terwijl het feitelijk iemand heel anders zijn kan. Daarachter kan dus een enorme misleiding schuil gaan. We zullen wanneer over god gesproken wordt goed moeten weten wie met dat woord bedoeld wordt. Satan doet zich voor als een engel des lichts, dat is knap voor zo’n duister persoon, maar levensgevaarlijk voor ons.
Ha Sjem
Het gaat ons om de Here God die ons vanuit de Bijbel genadevol tegemoet treedt. Mozes kreeg opdracht Hem aan het volk Israël bekend te maken. Bij de brandende braamstruik vond die roeping plaats, dan stelt Mozes aan de Heere God de vraag:
‘Wanneer ik bij de Israëlieten kom en tegen hen zeg: de God van uw vaderen heeft mij tot u gezonden, en zij mij zeggen: wat is Zijn Naam? Wat moet ik dan tegen hen zeggen?’
Dat zinnetje ‘wat is Zijn naam’, betekent zoveel als Wie is Hij? Over Wie heb je het? Wat kan Hij, wat is Zijn kwaliteit? Daarop openbaart God Zijn naam: ‘JHWH, Ik ben die Ik ben’. In het N.T. horen we de Heere Jezus, Hij vult dat verder in: ‘Ik ben de goede Herder, Ik ben het Licht des Levens, Ik ben het Brood des levens, het water des levens’. Ook op die manier mogen en kunnen we in de Heere Jezus meer van onze Vader in de hemel leren, Hem beter kennen. Zijn Naam en faam.
In het woord anti-semitisme zien we ook dit woord voor naam. Eén van de zonen van Noach droeg die naam, Sem, Cham, Jafeth. Het is door het nageslacht van deze Sem dat God Zijn Naam aan de wereld bekend wil maken, Zichzelf wil openbaren. Anti-semitisme is ten diepste verzet tegen deze zelfopenbaring van God, tegen God zelf.
Het oude testament bevat een aantal verschillende namen voor God, een aantal daarvan wil ik nader gaan bespreken. Moge de Heere ons meer inzicht geven in Wie Hij is en voor ons zijn wil, tot Zijn eer en heerlijkheid.
Tot zover het eerste tekstgedeelte van deel 1 van “Namen van God”-Elohim-JHWH.
Met dank aan en toestemming van Dhr. H. Schouten overgenomen van www.bijbelenprofetie.com