Meerdelige serie over “godsvrucht”

Godsvrucht is godvrezendheid en liefde tot God – Deel 10.

>> Trouw

Trouw is ook een onderdeel van de godsvrucht!
Het woord trouw komt het meest voor in de Psalmen. 

“Menig mens roept zijn eigen goedertierenheid uit, maar wie zal een betrouwbaar iemand vinden?” (Spr. 20:6).

Trouw van God – noodzaak voor ons

Laten wij eerst even stilstaan bij de absolute noodzaak van de trouw van God, namelijk: 

  • Wij zijn afhankelijk van Zijn trouw voor onze verlossing, in Zijn Zoon (1 Kor. 1:8,9).
  • Wij zijn afhankelijk van Zijn trouw voor uitkomst in verzoekingen (1 Kor. 10:13).
  • Wij zijn afhankelijk van Zijn trouw in het proces van onze heiliging (1 Thess. 5:23,24).
  • Wij zijn afhankelijk van Zijn trouw voor vergeving van zonden (1 Joh. 1:9).
  • Wij zijn afhankelijk van Zijn trouw als wij weer ontrouw zijn (2 Tim. 2:13).
  • Wij zijn afhankelijk van Zijn trouw voor Zijn bescherming in het lijden (1 Pet. 4:19).
  • Wij zijn afhankelijk van Zijn trouw wat betreft onze eeuwige hoop (Hebr. 10:23).

Wij zien dus dat wij, in ieder aspect van ons leven, afhankelijk zijn van Zijn trouw.

“Ik zal de blijken van de goedertierenheid van de HEERE eeuwig bezingen, van generatie op generatie Uw trouw met mijn mond bekendmaken. Want ik heb gezegd: Uw goedertierenheid zal voor eeuwig gebouwd worden; Uw trouw hebt u vast doen staan in de hemel zelf”  (Ps. 89:2-4).

Jeremia riep te midden van het oordeel van God:
“Nieuw zijn ze, elke morgen: groot is Uw trouw!” (Klaagl. 3:23).

De gehele Bijbel staat vol van Gods trouw. Daarom moet trouw hoog in het vaandel staan bij ons. Veel mensen zeggen trouw te zijn, maar weinig mensen tonen het (Spr. 20:6).

Betrouwbaarheid <-> verdorvenheid, corruptie en nalatigheid

Het Bijbelse woord voor betrouwbaar spreekt van iets dat vast en zeker is. Dat zien we terug in het leven van Daniël (Dan. 6:5). Zij konden niets verkeerds of onbetrouwbaars bij hem vinden.

Het tegenovergestelde van trouw is: verdorven, corrupt en nalatig zijn.

Eerlijkheid vinden wij bij Daniël en Elia, die mensen waren, zoals wij (Jak. 5:17).
“Valse lippen zijn voor de HEERE een gruwel, maar wie betrouwbaar handelen, zijn Hem welgevallig” ; “Een bedrieglijke weegschaal is voor de HEERE een gruwel, een zuivere weegsteen is Hem welgevallig” (Spr. 12:22; 11:1).
We mogen in geen enkel opzicht een ander misleiden:
“U mag niet stelen, u mag niet liegen en iemand mag zijn naaste niet bedriegen” (Lev. 19:11).

Zelfs een leugentje om bestwil, is een leugen!

“U bent het zout van de aarde…”

Denk in dit alles aan de Heere Jezus Die zei: “Wie van u overtuigt Mij van zonde?” ( Joh. 8:46). Als de Heere Jezus de waarheid ook maar één keer geweld aangedaan had, dan zou Hij deze vraag nooit vol zelfvertrouwen hebben gesteld. Met pijn in mijn hart, kan ik die vraag niet stellen! Als wij eerlijk (leren) zijn in de kleine dingen, dan zullen wij ook eerlijk zijn in de belangrijkere zaken van het leven (Luk. 16:10).

Wij zijn ook het zout van deze aarde (Mat. 5:13) en zout heeft een bederfwerende invloed. Dat heeft alleen effect wanneer wij een voorbeeld van absolute eerlijkheid zijn.

Er is niets zo vervelend als vertrouwen op iemand die niet betrouwbaar blijkt te zijn. Salomo constateerde dat ook al. “Wat azijn is voor de tanden en wat rook is voor de ogen dat is de luiaard voor wie hem zenden” (Spr. 10:26). Eerlijkheid en betrouwbaarheid moeten echt een prioriteit hebben in ons leven als gelovigen. 

Onbetrouwbaarheid ligt ook dichtbij ongehoorzaamheid (1 Sam. 15:22).

“HEERE, wie zal verblijven in Uw tent? Wie zal wonen op Uw heilige berg? Die met zijn tong niet lastert en zijn vrienden geen kwaad doet en geen smaad jegens zijn naaste op de lippen neemt” (Ps. 15:1,3).

Wie trouw is, is niet alleen eerlijk en betrouwbaar maar ook loyaal:
“Een vriend heeft te allen tijde lief, maar een broeder wordt in benauwdheid geboren” (Spr. 17:17).

Er bestaat niet zoiets als een ‘mooi weer vriend’. De relatie tussen Jonathan en David is hierin een mooi voorbeeld (1 Sam. 19:4). Jonathan sprak goed over David, ook achter zijn rug. Dat had een effect op zijn vader Saul. “Dood en leven zijn in de macht van de tong” (Spr. 18:21).

Tot slot nog een persoonlijk woordje: 

Ik ontving pas van onze gemeente de opdracht om les te geven over het gebedsleven van Daniel. Hierdoor werd ik vernieuwd diep geraakt om ook absoluut eerlijk volkomen betrouwbaar en onwankelbaar trouw te zijn in alle delen van mijn leven. Het gebed was bij Daniël belangrijker dan zijn leven (Dan. 6:10).

Eens evangeliseerde ik in Leeds, samen met een broeder genaamd Louis Palau. Hij gaf mij de tekst mee uit Op. 2:10b:

“Wees trouw tot in de dood, en Ik zal u de kroon van het leven geven.

Op eigen kracht weet ik dat het onmogelijk is en daarom dank ik nu de Heere Jezus, dat Hij in mij woont, want bij Hem is niets onmogelijk. Het is een vrucht van Zijn leven in ons (Gal. 5:22,23). Als ik maar eens mag horen: “Goed gedaan, goede en getrouwe dienaar, over weinig bent u trouw geweest, over veel zal ik u aanstellen; ga in, in de vreugde van Uw heer (Heer) (Mat. 25:21). Als wij trouw zijn aan de Heere Jezus, dan worden wij – als vrucht ervan – trouw aan elkaar in woord en daad (1 Joh. 3:18).

Johan. 

Met dank aan en toestemming van dhr. J. Schep geplaatst. Zie ook: www.johan-linda.com.
Andere, door dhr. J. Schep, geraadpleegde bron: “Heer U bent mijn doel” van Jerry Bridges.

Vergelijkbare berichten