Over de geheimenissen of verborgenheden in het Nieuwe Testament
> 10-delige serie <
Inleiding
Woord vooraf
Niemand kent het innerlijk van God, Zijn diepste gedachten, de geheimen van Zijn hart, dan de Geest van God. Maar het heeft God behaagd om door Zijn Geest de dingen die Zijn hart vervulden bekend te maken door het geïnspireerde Woord, met name door middel van de brieven van de apostel Paulus. God wilde Zijn geheimen onthullen aan Zijn kinderen.
Het grote onderwerp van deze verborgen dingen is: Christus en de Gemeente
Daarmee hield God Zich bezig in de eeuwigheid, met Zijn geliefde Zoon en met de Gemeente die met Hem zou worden verenigd als het lichaam van het verheerlijkte Hoofd, ‘de volheid van Hem die alles in allen vervult’ (Ef. 1:22-23). De Heilige Geest is neergedaald van de hemel, nadat Christus is verhoogd aan Gods rechterhand, om de Gemeente bijeen te vergaderen en met Christus te verbinden. De Geest heeft de apostelen geïnspireerd om de verborgen gedachten van God te onthullen en te openbaren. Wat een voorrecht is het dat wij op die manier bekend zijn gemaakt met wat er in het hart van God Zelf leeft (vgl. 1 Kor. 2:6-16).
Waarom worden deze plannen en gedachten van God verborgenheden of geheimenissen genoemd?
Waarom worden deze plannen en gedachten van God verborgenheden of geheimenissen genoemd in het Nieuwe Testament? Het zijn geen mysterieuze zaken, maar geopenbaarde geheimen. Ze dragen wel een ‘verborgen’ karakter, ten eerste doordat Gods gedachten met betrekking tot Christus en de Gemeente als het lichaam van het verheerlijkte Hoofd in de tijd van het oude verbond niet bekend waren gemaakt. Een tweede reden waarom het Nieuwe Testament de nadruk legt op het verborgen karakter ervan, is dat deze dingen alleen door het geloof kunnen worden gekend. Er is ook geestelijke groei en inzicht in Gods gedachten voor nodig om ze te kunnen begrijpen. Dit gebeurt door middel van de werking van Woord en Geest. De verborgenheden zijn geestelijk voedsel voor volwassen christenen. Ten derde zijn deze goddelijke geheimen nog niet zichtbaar voor het oog van de wereld. Pas als Christus verschijnt, zal de heerlijkheid en de volmaaktheid ervan worden gezien voor aller oog.
Het woord ‘verborgenheid’
Het woord ‘verborgenheid’ (Gr. mustèrion) komt zo’n twintig keer voor in de brieven van Paulus, verder nog driemaal in de synoptische evangeliën en viermaal in de Openbaring van Johannes. Ons woord ‘mysterie’ is afgeleid van dit Griekse woord. Sommigen zien een verband met de mysteriegodsdiensten in de antieke wereld, waarbij men door bepaalde ceremoniën werd ingewijd in het dienen van de goden. Deze godsdiensten gebruikten termen en begrippen, die een zekere overeenkomst vertoonden met de latere christelijke leer. De Babylonische, Perzische en Griekse mysteriën waren echter satanische nabootsingen van de waarheid, een karikatuur van de goddelijke verborgenheden – niet de diepe gedachten van God, maar ‘de diepten van de satan’ (vgl. Openb. 2:24).
Occulte en mystieke
Het occulte en mystieke heeft altijd een grote aantrekkingskracht uitgeoefend op de mens. Bij de mysteriegodsdiensten kregen de ingewijden door bepaalde riten deel aan heilbrengend, goddelijk leven. De gedachten en termen van deze godsdiensten raakten later ingeburgerd in de Griekse filosofie en in het gnosticisme, zodat er een verschuiving plaatsvond van geheime handelingen naar mystieke leringen, die de ziel zouden verheffen tot de vereniging met het goddelijke en kosmische leven.
Invloeden van het Griekse denken
Het christendom bleef helaas niet vrij van de invloeden van het Griekse denken. Zo kwam het woord mysterie in de vroege kerk in zwang als een aanduiding van de sacramenten (doop en avondmaal). Kennelijk ligt hier de oorsprong van de misvatting dat er aan deze uiterlijke middelen een verborgen verlossende en levenwekkende werking zou zijn verbonden. De doop wordt dan een genademiddel ter afwassing van de erfzonde, en in de eucharistie wordt Christus’ offer op een verborgen, cultische wijze herhaald als een heilsmiddel voor de gelovige. De mededeling van het heil in Christus is echter de vrucht van de innerlijke werking in het hart door Gods Woord en door de Heilige Geest.
Een globaal overzicht van Gods plannen en gedachten
Mijn behandeling van de reeks van 10 verborgenheden1 die in het Nieuwe Testament worden onthuld is thematisch van aard, dus niet strikt chronologisch in de volgorde van de evangeliën, de brieven en het boek Openbaring. Maar zo krijgen we een globaal overzicht van Gods plannen en gedachten met de Gemeente van God, met het volk Israël, en bovenal met Zijn geliefde Zoon, onze Heer Jezus Christus – het grote Middelpunt van al Gods raadsbesluiten.
Gouda, zomer 2015
H. Bouter
1 Johannes de Heer komt in zijn boek ‘Verborgenheden Gods en hare openbaring’ (Zoeklicht-boekhandel, z.j.) ook tot een aantal van 10 verborgenheden, hoewel hij ze niet exact telt. W.E. Vine noemt er 12 in zijn boek ‘The twelve mysteries of Scripture’ (Pickering & Inglis, z.j.). En T. Ernest Wilson, een bekende zendeling in Angola, komt zelfs tot 14 verborgenheden in ‘God’s sacred secrets, mystery doctrines of the New Testament’, een uitgave van Loizeaux (1975). Maar hij telt enkele aspecten van de Gemeente als aparte verborgenheden. Weer anderen spreken over 7 of 9 verborgenheden (resp. H.A. Ironside en W.H. Hoste).
Wilt u het boek “De onthulling van Gods geheimen”, geschreven door H. Bouter, graag in uw eigen boekenkast? Dan kunt u dit bestellen via deze link: http://www.boekhandelsmit.nl/nl/product/9789491797163/de-onthulling-van-gods-geheimen.html
Met dank aan en met toestemming overgenomen van: dhr. H. Bouter. Zie ook: https://www.oudesporen.nl/artikelen